reklama

sobota, 21 maja 2016

Ciasto Bogusi

Za pieczenie tego ciasta zabieram się już od dłuższego czasu, ale jakoś zawsze mi coś wypadło. I w końcu dzisiaj postanowiłam, że już nic i nikt mi w tym nie przeszkodzi. Składniki na to ciasto takie jak rodzynki, kakao, czekolada i dżem z czarnej porzeczki, nie wspominając już alkoholu czekały już jakiś czas, dlatego był to już czas najwyższy, aby w końcu je upiec. Przepis na nie dostałam przypadkowo od znajomej z pracy, która pracowała w innym dziale i częstowała swoje współpracownice swoim wypiekiem, a że ja akurat miałam w tym dziale coś do załatwienia to mi też się należał kawałek.
Och jakie byłyśmy wszystkie zachwycone tym ciastem, jednak dostając przepis nie piekłam je, bo na każdej imprezie były dzieci, a ciasto jest z alkoholem, nie ma tu innej opcji. Są ciasta, które mogą być z alkoholem, ale nie muszą, to ciasto jednak do takich nie należy. A po za tym wtedy jeszcze nie ciągnęło mnie do pieczenia, tylko do zbierania przepisów na zapas. I teraz gdy jesteśmy sami przypomniałam sobie ten cudowny smak tego ciasta. Dobrze, że miałam ten przepis, którym dzielę się dzisiaj z wami.

Składniki na biszkopt : 
6 jaj
2/3 szklanki maki pszennej
6 łyżek cukru
1 łyżka maki ziemniaczanej
2 łyżki kakao
łyżeczka proszku do pieczenia

Sposób wykonania biszkoptu:
Białka ubić z cukrem na bardzo sztywną pianę. Dodać żółtka i jeszcze ubijać. Następnie dodać przesianą mąkę pszenną, mąkę ziemniaczaną, kakao, proszek do pieczenia i bardzo delikatnie wymieszać. Wylać na blaszkę o wymiarach 40 x 40 cm wyłożoną papierem do pieczenia. Włożyć do nagrzanego piekarnika i piec około 30 minut w temperaturze 170 °C. do tzw. suchego patyczka. Po wystudzeniu ciasto przekroić wzdłuż na pół.

Składniki na krem budyniowy:
1/2 l mleka
2 łyżki mąki pszennej
2 łyżki mąki ziemniaczanej
1 cukier waniliowy
5 łyżek cukru
250g masła

Sposób przygotowania kremu:
Mąki, cukier i cukier waniliowy rozmieszać w 1/2 szklanki mleka. Resztę mleka zagotować, a następnie wlać mieszankę mąki i cały czas mieszać, by nie zrobiły się grudki. Gotować budyń na małym płomieniu do zgęstnienia. Nie dopuścić, by się przypalił. Odłożyć budyń do ostygnięcia.
Zimny budyń dodawać łyżką po łyżce do masła utartego na jasną, puszystą masę. Ucierać dokładnie po każdym dodaniu.Tak przygotowaną masę podzielić na dwie części. Jedną wymieszać z kakao.

Pozostałe składniki:
250 g rodzynek
100 ml rumu
słoik dżemu z czarnej porzeczki
1/2 tabliczki gorzkiej czekolady
1/2 szkl. kawy rozpuszczalnej z kieliszkiem rumu

Rodzynki przełożyć do słoiczka i zalać rumem, wymieszać i odstawić na kilka minut, co chwilę potrząsać słoikiem, żeby wszystkie przeszły alkoholem.

Składanie ciasta
Polówkę ciasta przełożyć do mniejszej blaszki, nasączyć kawą, posmarować białym kremem, a następnie na krem rozsmarować dżem. Przykryć drug połówka, nasączyć kawą, posmarować kremem kakaowym. Całość posypujemy odsączonymi rodzynkami. Wierzch posypać jeszcze starta czekoladą. Wstawić do lodówki. Smacznego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz